• julio 28, 2020
  • Janet Álvarez-Miranda
  • Tierra

Creo que todos en algún momento nos hemos dejado llevar por los productos light o de dieta… por la mercadotecnia, contando las calorías, y creyendo que “no pasa nada es light” y así se nos pasa el tiempo. Yo te pregunto, ¿Crees que si todos esos productos light realmente funcionaran, estaríamos enfrentando esta crisis de salud y obesidad que vivimos hoy en día?

Hay dos palabras que son las más usadas, DIET o LIGHT. El primero se usa más que nada para decir que ese producto es de bajas calorías, y el segundo, para referirse a si es bajo en grasa, o sodio, o colesterol, entre muchos otros. El problema de no saber que significa cada uno, radica en que no hay una regulación que avale cada término, por eso las confusiones.

El consumo de productos light o de dieta son nocivos para la salud. En realidad nunca nos detenemos a ver qué es lo que tienen estos productos que lo hacen light ¡Pero tienen muchísimos aditivos!

Por aditivo me refiero a toda sustancia elaborada en su mayoría en un laboratorio, que se usa para darle un valor nutricional o una propiedad a un producto alimenticio.  Estos componentes químicos son saborizantes, edulcorantes, colorantes y conservadores en su mayoría. Y algunos nombres  que puedes encontrar en la lista de ingredientes de tu producto son: sacarina, aspartame, benzoato de sodio, glutamato monosódico, ácido benzoico, gomas, ceras, y almidón de maíz, entre mucho otros.

Los riesgos de consumir estas sustancias van de la mano con la cantidad en la que se consume y la frecuencia, por lo que si llevas una dieta light y siempre compras lo que dice dietfat-free, o low fat, estás en un mayor riesgo de padecer problemas de salud como hipertensión, problemas gástricos y renales.

¿Por qué? Porque al no ser sustancias naturales el riñón y el sistema en general no pueden procesarlas por completo, porque no fueron diseñados para eso. Estos aditivos son los que se encargan de que a la hora que le quitan el azúcar, la grasa, y el colesterol a los alimentos, conserven en la medida de lo posible su sabor, olor y consistencia. Desgraciadamente, la manera en que se logra no es natural y eso nos ocasiona mucho daño.

Hay dos cosas muy importantes que debemos saber: Primero, los productos light no sirven para bajar de peso. Dicen tener menos calorías – y no todos lo cumplen-  pero con el simple hecho de leer eso ya no seguimos investigando más y muchas veces aunque su aporte de grasa sea menor, siguen siendo productos altos en calorías.

Segunda cosa, alegan no tener azúcar, pero se nos olvida que en la industria de los alimentos procesados existen muchos nombres para el azúcar y de no muy buena calidad, por ejemplo, glucosa, fructosa, sacarosa, jarabe de maíz, jarabe de almidón, jarabe de maíz de alta fructosa, maltodextrina, o edulcorantes, entre muchos otros.

ENGLISH

LIGHT OR DIET

I think everyone at some point have been guided by the  light or diet products… of marketing, counting calories, and believing that “nothing happens because is light” and we are well over time. I ask you, do you think if all those light products really worked, we would be facing this crisis of health and obesity that we live in today?

There are two words that are the most used, LIGHT or DIET. The former is used mostly to say that this product is low-calorie, and the second, to refer if it is low in fat or sodium, or cholesterol, among many others. The problem of not knowing what it means, is that there is no provision that guarantees each term, so thats why the confusion.

The consumption of diet or light products are harmful to health. In fact we never stop to see what these products are light, but they do have many additives!

By additive I mean any substance made mostly in a laboratory, which is used to give a nutritional value or property to a food product. These chemicals are flavorings, sweeteners, colorings and conservatives mostly. And some names that can be found in the list of ingredients of your product are: saccharin, aspartame, sodium benzoate, monosodium glutamate, benzoic acid, gums, waxes, and corn starch, among many others.

The risks of consuming these substances go together with the amount that is consumed and the frequency, so if you are on a light diet and always buy products that says diet, fat-free or low fat, you are in a higher risk of health problems such as hypertension, gastric problems and kidney. Why? Because not being natural substances, the kidney and the overall system can not process them completely because they were not designed for that. These additives are in charge of that when you take away the sugar, fat, and cholesterol food, preserve as far as possible its taste, smell and consistency. Unfortunately, the way it does is unnatural and that causes us great harm.

There are two important things to know: First, light products do not work for weight loss. They claim to have fewer calories – and not all fulfill- but simply read it and not continue to investigate more and often even your fat intake is less, remain high calorie products.

Second thing, claim not to have sugar, but we forget that there are many names for the sugar industry processed foods and not very good quality, for example, glucose, fructose, sucrose, corn syrup, starch syrup, corn syrup, high fructose, maltodextrin, or sweeteners, among many others.

The same applies to sweeteners, they are pure chemical that our bodies do not recognize, and often our digestion processes are severely damaged because instead of aprovechar the nutrients, vitamins and minerals that reach the body, we take care of trying to unfold these chemicals that we  do not understand. Natural options for sweetening, stevia and honey, dates or very sweet fruits are your best allies and your family.

Remember that advertising is misleading, and they put their legends to generate more sales. I invite you to stop being afraid of natural calories, that you prefer to eat a banana that will carry an average of 200 calories than a light coke, that not only gives you nothing but you subtract health. And to read the labels, it only takes a minute and if you do it once you’ll always know which is the best choice for you.

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